Rozmiary kół rowerowych? Jak dobrać dla swojego wzrostu?

Kupują rower musimy zwrócić uwagę na jego rozmiar, aby dopasować go do swojego wzrostu. Standardową czynnością jest przymierzenie się do roweru lub jazda próbna, aby sprawdzić komfort jazdy. Istotnym parametrem jest wielkość ramy, ale także opony. Rozmiary kół rowerowych wyrażane są poprzez ich średnicę. Dodatkowym wskaźnikiem jest grubość opony, również podawana w calach. Ten drugi wskaźnik jest nieco mniej istotny w przypadku doboru roweru pod wzrost rowerzysty

Rozmiar kół rowerowych a wzrost

Dobierając rozmiar koła rowerowego należy wziąć pod uwagę przede wszystkim wzrost użytkownika. Standardowo możemy przyjąć, że dobór roweru dziecięcego można przeprowadzić według poniższej tabeli.

Wzrost Rozmiar kół – cale:

  • 80 – 105 10, 12
  • 100 – 110 14
  • 105 – 125 16
  • 120 – 135 20
  • 130 – 140 24

Szczegółowe informacje dotyczące rozmiarów kół rowerowych można znaleźć m.in. na https://www.dobrerowery.pl/blog/26-27-5-czy-29-ktory-rozmiar-jest-dla-ciebie


Można zauważyć, że w przypadku wzrostu dziecka, np. 122 cm, dobrać można zarówno obręcz 16 i 20 calową. Jeżeli kupujemy rower pod koniec sezonu, można śmiało pokusić się o zakup większego roweru. Dopasowanie roweru do umiejętności młodego rowerzysty jest równie ważne, co parametry fizyczne. Jeżeli nasze dziecko znajduje się „na granicy” dwóch rozmiarów kół, ale dopiero rozpoczyna przygodę z rowerem – lepiej kupić mniejszy rozmiar, który jest łatwiejszy do opanowania.

W przypadku rowerów dla dorosłych można przyjąć, że rowerem z kołami 26 cali bez większych problemów mogą jeździć wszyscy. Jednak, aby jazda na rowerze była przyjemna, warto skorzystać z poniższej tabeli.

Rozmiar kół a rodzaj użytkowania


Rozmiar kół rowerowych dla dorosłego kolarza należy również dobrać pod kątem ewentualnego użytkowania roweru. Rowery miejskie, zwykle mają największe koła – 29 cali. Górskie 26, 27,5 lub 29 cali. Natomiast dla roweru trekkingowego standard to 28 cali. Przy zakupie roweru warto skorzystać z porad specjalisty, który pomoże nam dobrać sprzęt do przyszłych zastosowań. Musimy pamiętać, że rower musi być przede wszystkim wygodny. Jazda na „holenderce” w trudnym, górskim terenie może okazać się nie najlepszym pomysłem, natomiast rower górski całkiem dobrze spisze się w jeździe po mieście.

Nie ma roweru uniwersalnego. Każdy rower ma swoje wady i zalety. Podobnie sprawa ma się z kołami. Szersza opona zapewnia bardziej komfortową jazdę w terenie, jednak w przypadku jazdy po drodze, jest głośna. Dodatkowo szerokie koła mają wysokie opory toczenia, co powoduje, że jazda na takim rowerze może okazać się męcząca.

Możesz również polubić