Rodzaje oraz zastosowanie śrub rowerowych
Śruby rowerowe to cienkie śruby (drobnozwojowe). Jest to konieczne ze względu na duże siły dynamiczne i konieczność stosowania cieńszych rur w rowerze w celu zmniejszenia jego masy. Koniecznymi warunkami jest wykonanie ich z trwałych materiałów oraz drobny gwint, który zwiększa wytrzymałość. Wyróżnić można między innymi śruby z wgłębieniem imbusowym lub krzyżakowym lub śruby regulacyjne do hamulca.
Z czego wykonane są śruby rowerowe?
Podstawowym materiałem używanym do produkcji wszystkich śrub rowerowych jest stal. Jest ona mocna i odporna na odkształcenia i pękanie, dzięki czemu idealnie nadaje się do wszelkiego rodzaju instalacji. Jednak śruby rowerowe są stalowe i stosunkowo ciężkie. Oczywiście nie jest to szczególnie ciężki element w porównaniu z całkowitą masą roweru, ale pozwala zaoszczędzić na wadze bez znaczącego uszczerbku dla wytrzymałości. Ponadto stalowe śruby rowerowe stosowane w niedrogich rowerach są wykonane ze stali ocynkowanej, a nie ze stali nierdzewnej, co powoduje, że z czasem stają się matowe i rdzewieją.
Śruby rowerowe aluminiowe
Aluminium to tani i lekki wybór, ale niestety znacznie mniej wytrzymały niż stal czy tytan. Tego typu śruby stosowane są tam, gdzie nie jest wymagana wysoka odporność na nacisk lub siły dynamiczne, np. przy regulacji hamulców lub montażu dźwigni zmiany biegów. Często występują one w różnych kolorach.